Kdo si uvědomuje svoji cenu, nikdy pod ni nepůjde!

08.11.2022

Na začátku podnikání jsem někde četla větu: "Kdo si uvědomuje svoji cenu, nikdy pod ni nepůjde." Nejdřív jsem jí úplně nerozumněla a chtěla jsem se zavděčit všem. Nechtěla jsem poslouchat, jak to mám drahé nebo že si to doma vyrobíte levněji. Myslela jsem, že tak si získám více zákazníků a více zákazníků znamená více peněz. 

Jaké ale bylo mé překvapení, když jsem zjistila, že tomu tak není. Ta rovnice totiž fungovala jinak. Čím více zakázek za nižší cenu, tím více práce, ale menší zisk. Ve výsledku jsem pracovala téměř nonstop, ale nezaplatily se mi ani náklady. Neuměla jsem si to totiž pořádně spočítat. On to totiž není jen materiál, ale za jedním produktem se skrývá i spousta dalších věcí.


Ale vezměme to od kraje. Zaujal vás někdy nějaký výrobek, ale když jste zjistili cenu, pomysleli jste si, že je to drahé a mnohdy i s pocitem, jak si na vás chce prodejce namastit kapsu?

Teď už vím, že ,,to,, není drahé, ale je to za férovou cenu. A pokud si to nekoupím, je to proto, že na to nemám nebo prostě to tolik nepotřebuji. Ale určitě to není vinou prodejce, že to má drahé.

Jako ve většině oborů ruční tvorby platí, že nekupujete pouze daný výrobek, ale i hodiny praxe, zkušeností, zkoušení, vzdělávání ... A samozřejmě i nápad, vlastní pojetí, autentický produkt atd.


Co se skrývá za naší cenou?

  • nápad

  • ručně malované obrázky

  • zkoušení a testování prototypů

  • profesionální tisk

  • materiál

  • nákup materiálu a náklady na jeho dopravu

  • laminace

  • střih a kompletace

  • focení

  • propagace

  • provoz eshopu a sociálních sítí

  • komunikace se zákazníky

  • poplatky na trzích

  • čas strávený prodejem

  • povinné odvody a daně

  • čas na výrobu

  • další vzdělávání a kurzy

  • balící materiál

  • expedice balíčků

  • vedení účetnictví


A to je, myslím si, zásadní odpověď na otázku, proč si nemůžeme dovolit jít s cenou pod přijatelnou částku odpovídající odvedené práci. A to jsem možná ještě i na něco zapomněla.

Děkuji iniciativě Měsíc férových cen za tolik potřebnou osvětu a věřím, že se přístup široké veřejnosti k tvůrcům a umělcům bude jen lepšit a naleznou více uznání a ocenění. Zkuste se zapojit i Vy milým gestem a pořiďte třeba k Vánocům každému ručně vyrobený dárek od českého tvůrce. Podpoříte tak tím nejen jeho, ale i českou ekonomiku.